Test av lasting og lossing av Yara Birkeland

Den siste tiden har vi hatt gleden av å ha Yara Birkeland liggende ved Breviksterminalen. Etter planen skal det fullelektriske containerskipet frakte containere fra Yara på Herøya til Breviksterminalen, hvor de vil bli lastet om til større containerskip og fraktes ut til logistikk-knutepunkt i Europa og deretter videre ut i verden.

Skipet har gjennomgått tester av stabilitet blant annet i forbindelse med lasting og lossing av containere. Involvert i testingen var Yara, North Sea Terminal, Grenland Havn, Massterly, Bilfinger og Kongsberg Maritime. For Grenland Havn og North Sea Terminal sin del var det særlig stor spenning knyttet til gjennomføringen av en full lastesekvens. Skipet har plass til 104 containere som  hver veier 27 tonn. Hver av disse containerne har sin spesifikke plass i «containerracken» om bord i skipet. Lastesekvensen ble gjennomført på kortere tid enn forventet og tidsbruken lover godt for det videre prosjektet.

Yara Birkeland vil fremover bli liggende i Horten for ytterligere testing og tilrettelegging for autonom operasjon.

Skipets nøkkeltall:

Lengde 80 meter

Bredde 15 meter

Dybde 12 meter

Marsjfart 6-7 knop

Maksfart 13 knop

Batterikapasitet 7 MWt ( noe som tilsvarer ca 80 Teslabatterier).

 

Lasting av Yara Birkeland med Grenland Havns mobilkran.
Yara Birkeland på vei ut fra Grenland Havn og med god fart mot Horten.

Anbefalte innlegg