Enestående beredskap i Grenland Havns farvann

Med Buksér og Berging har Grenland en beredskapskapasitet som er blant landets beste.

I hjertet av Grenland Havn spiller Buksér og Berging (BB) en avgjørende rolle for å sørge for sikkerhet, beredskap og effektivitet i et område med stor aktivitet.

Tjenestene er uunnværlige for alle som opererer i havna, og for regionens sjøtransport.

Historisk grunnlag for sikkerhet

Tre fartøy fra Buksér og Berging deltar i slukkingen av brannen på Skjerkøya i 2024.

Buksér og Berging er et norsk selskap som eier og driver slepebåter, offshorefartøyer, servicefartøyer og lektere. De tilbyr tjenester som berging, reparasjon, teknisk assistanse, marin entreprenørvirksomhet og eskortetjenester for store skip.

Eskortetjenesten til BB ble etablert samtidig med utviklingen av industrien på Rafnes langs Frierfjorden i Bamble.

Med oppstarten av petrokjemisk industri ble det raskt klart at overvåkning, koordinering av sjøtrafikk og robust beredskap var essensielle elementer for sikkerheten.

– Overvåkning og koordinering har vært essensielt fra dag én, og vi ser fortsatt hvor viktig det er for å opprettholde sikkerheten i dette travle området, sier kaptein Anders Martin Nalum om bord i «Bob».

Blant de beste i landet

Buksér og Bergings «Bob» eskorterer «Federal Beaufort» inn mot Herøya.

Dette er en kritisk sikkerhetstjeneste som sikrer rask respons dersom det skulle oppstå hendelser. BBs egen kai på Ishus på Herøya er strategisk plassert for å betjene industriområdet og havnen.

Med Brevik VTS (sjøtrafikksentraltjenesten) og BB har Grenland Havn en beredskapskapasitet som er blant de beste i landet. Kun havner som betjener store petroleumsanlegg kan måle seg.

I tillegg til å eskortere skip bistår BB med tjenester som isbryting, fjerning av gjenstander fra sjøen og slokking av branner fra sjøsiden.

Beredskapskapasiteten gir trygghet til både skipsfart og landbasert industri. Ved brannen på Skjærkøya i 2024 bidro BB med slokking fra sjøsiden.

BBs slepebåter er utstyrt med brannkanoner med stor kapasitet, noe som gjør dem til en viktig del av brannberedskapen for både industrien og bebyggelse nær sjøen.

Alltid på vakt

Kaptein Anders Martin Nalum om bord i «Bob».

Et BB-fartøy er alltid på vakt, og med kort responstid kan de bistå ved hendelser som blackout (maskinstans) på et fartøy eller problemer med manøvrering. At de er her reduserer risikoen for grunnstøting og alvorlige ulykker.

– Vi bidrar ved krevende situasjoner, som å slepe skip i sterk vind eller håndtere motorstopp. Det kan utgjøre en stor forskjell for sikkerheten i farvannet, sier matros Elias Tønnesen.

Grenland Havn har rundt 2600 anløp i året, og de tre BB-båtene i området har i gjennomsnitt to oppdrag daglig. Dette inkluderer alt fra eskortetjenester til rutinemessig bistand ved kai.

Kaptein Nalum beskriver rollen slik:

– Vi er her for å sikre at det ikke skjer ulykker. Hvis noe skjer, er vi på plass med en gang.

– En uvurderlig partner

Matros Elias Tønnesen ute på oppdrag.

BB leverer sine tjenester effektivt og tilpasser seg brukernes behov. De sertifiserte slepebåtene har høy ytelse og oppfyller internasjonale standarder for manøvrering og nødberedskap.

Gjennom dagens samarbeid med Brevik VTS og andre aktører sikrer BB at Grenland Havn opprettholder sitt omdømme som en av Norges tryggeste og mest effektive havner.

Havnedirektør Torben Jepsen i Grenland Havn sier:

– Buksér og Berging er en uvurderlig partner for oss. Med deres tilstedeværelse er det mulig å gi førsteklasses tjenester til fartøyene som har behov når de anløper havneanlegg i Grenland Havn. I tillegg bidrar deres profesjonalitet sterkt til at vi kan opprettholde en høy standard på sikkerhet og beredskap.

BB viser hver dag hvordan erfaring, kompetanse og tilgjengelighet kan gjøre en forskjell. Innsatsen deres er en sentral del av Grenland Havns evne til å koble verden med lokale muligheter.

Etter endt eskorteoppdrag skal losen hentes og fraktes til land.

Anbefalte innlegg