Byggingen av kaien på Frier Vest er i gang

Arbeidet med byggingen av Frier Vest Havneterminal går videre som planlagt. Utfyllingsarbeidet er nå ferdigstilt, og neste fase er i gang: byggingen av en 180 meter lang, robust dypvannskai.

Kai med stor kapasitet

Kaien bygges som en enhetspriskontrakt av entreprenør Vest Betong AS. Konstruksjonen består hovedsakelig av stålpæler som rammes til fjell og utstøpes – til sammen cirka 110 pæler fordelt på kaifronten. Betongen leveres fra lokale produsenter, og prosjektet legger vekt på kortreiste materialer og smart arealutnyttelse.

Dybden på kaien gjør den egnet for Panamax-fartøy. Den dimensjoneres både for tung industrilast og for containerhåndtering, og prosjekteres samtidig for fremtidig bruk av autonome kraner på skinner. Ved oppstart vil eksisterende mobile havnekraner fra Breviksterminalen benyttes.

Tidsplanen holdes

Vest Betong starter fysisk rigging 1. september, med planlagt ferdigstillelse av kaien innen 12–14 måneder. Selskapet har erfaring fra tilsvarende kaikonstruksjoner i nærområdet og kjenner lokale forhold godt.

Styreleder i Grenland Havn, Roy Vardheim.

Hele terminalen skal være klar til å ta imot containertrafikken innen utgangen av 2026, med en sømløs overgang fra Breviksterminalen.

– Vi holder det vi har sagt. Vi har industrien og politikerne i Grenland med oss, og vi følger fremdriftsplanen, sier Roy Vardheim, styreleder i Grenland Havn.

– Dette er en viktig milepæl, ikke bare for Frier Vest, men for hele regionens rolle som et industrielt og logistisk knutepunkt.

Nøkkelprosjekt for Frier Vest

Frier Vest Havneterminal er et nøkkelprosjekt for å realisere det fulle potensialet i industriområdet Frier Vest. Med direkte sjøtilgang får området infrastrukturen som trengs for å tiltrekke og betjene både etablerte industribedrifter og nye satsinger.

Når terminalen står ferdig, vil Grenland Havn kunne tilby et effektivt, fleksibelt og konkurransedyktig alternativ for sjøtransport i Norden og videre ut i verden.

Anbefalte innlegg